اثرات بی نظیر گلابی گرگان برای از بین رفتن بوی بد عرق

گلابی اروپایی، P. communis L.، همچنین یک گونه مهم اقتصادی است که به طور گسترده در کشورهای غربی کشت می شود، دارای ویژگی های فنوتیپی و کیفیت میوه متمایز است که با گلابی آسیایی متفاوت است، از جمله شکل میوه، طعم، محتوای لیگنین و عطر.

کل توالی ژنوم و حاشیه نویسی گلابی گرگان به دنبال کردن مطالعات ژنومی مقایسه ای با گلابی آسیایی کمک کرده است.

پیش نویس توالی ژنوم گلابی اروپایی «بارتلت» نسخه 1.0 با استفاده از فناوری توالی یابی نسل بعدی (NGS) (روش 454) مونتاژ و منتشر شد.

در مجموع 142083 داربست مونتاژ شد که معادل 577.3 مگابایت است و 96.2 درصد از 600 مگابایت مورد انتظار ژنوم گلابی اروپایی را نشان می دهد (جدول 1).

تعداد ژن‌های پیش‌بینی‌شده در گلابی اروپایی بیشتر از آن چیزی بود که برای اکثر گونه‌های گیاهی دیگر گزارش شده بود، اما این تعداد مشابه با گلابی آسیایی بود.

این نتیجه ممکن است به دلیل بروز رویدادهای تکراری کل ژنوم (WGD) در اعضای زیرخانواده Maloideae مورد انتظار باشد.

علاوه بر این، طول منطقه کدکننده پیش‌بینی‌شده (1209 جفت باز)، طول اگزون و تراکم ژن در ژنوم گلابی اروپایی مشابه با موارد شناسایی شده در گلابی آسیایی بود.

اخیراً یک نسخه به روز شده از ژنوم گلابی اروپایی با استفاده از رقم دو هاپلوئید “بارتلت” منتشر شده است.

کیفیت و کامل بودن ژنوم پیش نویس گلابی اروپایی، با نام BartlettDHv2.0، با ادغام چندین فن آوری به شدت افزایش یافت.

در این ژنوم پیش نویس به روز شده، در مجموع توالی های 496.9 مگابایتی جمع آوری شد و 445.1 مگابایت با استفاده از داده های Hi-C و نقشه ژنتیکی با چگالی بالا در تمام 17 کروموزوم ژنوم گلابی لنگر انداخته و جهت گیری شد (جدول 1).

در مجموع 50 درصد از توالی‌ها (247 مگابایت) در ژنوم گلابی اروپایی توالی‌های تکراری بودند و 37445 ژن کدکننده پروتئین حاشیه‌نویسی شدند که مربوط به کاهش 13 درصدی در ژن‌های کدکننده پروتئین پیش‌بینی‌شده از دو مورد قبلی است.

پیش نویس ژنوم P. communis و P. bretschneideri.

علاوه بر این سه توالی ژنومی گلابی های پرورشی، ژنوم های گلابی وحشی P. betulaefolia Bunge  و ‘Zhongai 1’ (P. ussuriensis × P. communis)، یک پایه هیبریدی کوتوله ، اخیرا توالی یابی شدند و در تلاش‌های مداوم برای گسترش مجموعه ژنوم‌های گلابی توالی‌یابی شده جمع‌آوری شده است.