ارزش زرشک پفکی اعلا در اروپا با طلا برابری می کند!!

هنگامی که صحبت از سلامت قلب می شود، بسیاری از خواص دارویی گونه های گیاه Berberis از جمله اثربخشی در بهبود فشار خون بالا، بیماری ایسکمیک قلبی، آریتمی های قلبی و کاردیومیوپاتی گزارش شده است.

فیبریلاسیون دهلیزی یک ضربان قلب نامنظم و اغلب سریع است که معمولاً باعث جریان خون ضعیف می شود.

داروهای جایگزین، از جمله یوگا، طب سوزنی، بیوفیدبک و مکمل با گیاهانی مانند زرشک پفکی اعلا، در درمان فیبریلاسیون دهلیزی بسیار موثر هستند.

یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که بربرین آلکالوئید فعال زرشک یک اثر بیوشیمیایی در قلب ایجاد می کند که دوره مقاوم سازی موثر را طولانی می کند و فیبریلاسیون دهلیزی را بهبود می بخشد.

این مطالعه نتیجه می گیرد که بربرین به عنوان یک عامل ضد آریتمی کلاس IA یا III عمل می کند، اما مزایای بربرین در فیبریلاسیون دهلیزی/فلوتتر دهلیزی به طور سیستماتیک در آزمایشات بالینی انسانی مورد مطالعه قرار نگرفته است – بنابراین پذیرش اصلی آن در درمان فیبریلاسیون دهلیزی همچنان ادامه دارد.

همچنین نشان داده شده است که زرشک باعث کاهش تراکم کلسترول و تری گلیسیرید سرم می شود که برای سلامت قلب و سلامت کلی بسیار عالی است.

با سندرم متابولیک مبارزه می کند:
سندرم متابولیک یک اختلال متابولیک است که نه یک، بلکه ترکیبی از سه یا چند مورد از مشکلات بهداشتی زیر را شامل می شود: چاقی شکمی، قند خون بالا، سطح تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا یا کلسترول HDL (“خوب”) پایین.

مطالعه‌ای در سال 2014 در ایران با هدف بررسی تأثیر مکمل‌سازی با زرشک، میوه‌ای غنی از آنتی‌اکسیدان، بر تعادل پرواکسیدانی-آنتی‌اکسیدان (PAB) در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک انجام شد.

PAB معیاری از عواملی است که استرس اکسیداتیو را ترویج و کنترل می کند و PAB ممکن است با عوامل خطر بیماری عروق کرونر قلب نیز مرتبط باشد.

استرس اکسیداتیو اساساً عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد و توانایی بدن برای مقابله یا سم زدایی با اثرات مضر آنها از طریق خنثی سازی توسط آنتی اکسیدان ها است، بنابراین هر چه استرس اکسیداتیو کمتر (PAB کمتر) بهتر است!

برای این مطالعه خاص، در مجموع 106 بیمار مبتلا به سندرم متابولیک به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند.

گروه مورد سه کپسول زرشک و گروه شاهد سه کپسول دارونما به مدت شش هفته دریافت کردند.

کاهش معنی داری در PAB در گروه زرشک مشاهده شد در حالی که در گروه شاهد تغییر معنی داری مشاهده نشد.

یافته ها نشان داد که مصرف مکمل زرشک (600 میلی گرم در روز به مدت شش هفته) با سرکوب استرس اکسیداتیو سیستمیک (بر اساس ارزیابی PAB) مرتبط است.

برای افرادی که از سندرم متابولیک رنج می برند، مصرف مکمل با این گیاه می تواند بار اکسیداتیو را کاهش دهد، که یک راه کلیدی برای مبارزه با سندرم متابولیک و تمام عوارض احتمالی آن است.