خوردن رب گوجه بدون نمک در اعیاد مذهبی لبنان مرسوم است

مصرف گوجه فرنگی و فرآورده های گوجه فرنگی مانند رب گوجه بدون نمک با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

ما کاهش 10.77 درصدی در سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را در بیماران مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات مشاهده کردیم که تحت مصرف روزانه رب گوجه فرنگی قرار داشتند.

این یک مطالعه تجربی و نه کنترل‌شده با نمونه‌ای متشکل از 43 مرد در محدوده سنی 45 تا 75 سال بود که همگی با تشخیص‌های بافت‌شناسی هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات و سطوح PSA پلاسما 10-4 نانوگرم در میلی‌لیتر بودند.

همه بیماران 50 گرم رب گوجه فرنگی را یک بار در روز به مدت 10 هفته متوالی دریافت کردند و سطح PSA قبل، حین و بعد از مصرف رب گوجه فرنگی مورد بررسی قرار گرفت.

ANOVA برای اندازه گیری های مکرر برای مقایسه سطوح PSA قبل، حین و بعد از مصرف رب گوجه فرنگی استفاده شد.

رب

میانگین سطح SD PSA +/- 6.51 +/- 1.48 نانوگرم در میلی لیتر در ابتدا و 5.81 ± 1.58 نانوگرم در میلی لیتر (0.005 = P) پس از 10 هفته بود. پذیرش در 88.3 خوب، در 9.3 منظم و در 2.3 درصد ضعیف بود.

مصرف رژیم غذایی 50 گرم رب گوجه فرنگی در روز به مدت 10 هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش میانگین سطح PSA پلاسما در بیماران مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات شد که احتمالاً به دلیل وجود مقدار زیاد لیکوپن در رب گوجه فرنگی است.

این یک مطالعه پیشگیری از سرطان پروستات نبود، اما برخی از عملکرد رب گوجه فرنگی را در بیولوژی پروستات نشان داد.

ایجاد سرطان پروستات به طور معمول با افزایش سطح PSA پلاسما همراه است، بنابراین هر مداخله ای که بر سطح PSA پلاسما تأثیر بگذارد می تواند تأثیری در پیشرفت بیماری داشته باشد.

مطالعات آینده نگر نشان می دهد که مصرف کنندگان گوجه فرنگی در برابر سرطان پروستات محافظت می شوند. فرض بر این است که لیکوپن مسئول فواید سلامتی گوجه فرنگی است.