رازیانه معجزه ای برای رشد ناخن

Foeniculum vulgare Mill. (خانواده Apiaceae) که به نام رازیانه شناخته می شود، به صورت وحشی به عنوان یک گیاه معطر خودکار در منطقه وسیع اطراف حوضه مدیترانه رشد می کند.

به عنوان یک محصول تولید کننده اسانس، در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آسیا، اروپا و ایالات متحده پراکنده است.

متعلق به زیرگونه Capillaceum (Gil.) با چندین گونه است که مهمترین آنها عبارتند از: var. vulgare (Mill.) Thell. (تلخ)، var. dulce (Mill.) Thell. (شیرین) و var. azoricum (Mill.) Thell. (فلورانس).

تمام قسمت های روی زمین رازیانه و خوراکی است.

بومی است و به صورت تازه یا خشک برای تهیه غذاهای پخته، سالاد، چای، نوشیدنی ها یا نوشیدنی ها استفاده می شود.

اسانس های رازیانه به عنوان طعم دهنده های معطر در صنایع غذایی و به عنوان یک ماده در محصولات آرایشی و بهداشتی و دارویی مانند طب عامیانه استفاده می شود که در آن برای بیماری های زنانه مانند تب بر، ضد روماتیسم و سم زدا استفاده می شود.

رازیانه کشت گیاهی گیاهی با ساقه بلند و پایه برگ ضخیم است که قسمت خوراکی آن را با ساقه کوتاه شده تشکیل می دهد.

پایه سفید ضخیم شده برگ را برای سالاد یا خورش استفاده می کنند و پس از بلانچ کردن می توان آن را منجمد کرد و در زمستان استفاده کرد و همچنین می توان آن را با خیار ترشی و ترشی کرد.

اسانس رازیانه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی آن به عنوان افزودنی در نان، ماهی، سالاد، سوپ و پنیر استفاده می شود.

این ماده ضد عفونی کننده است و معمولاً در صنایع عطرسازی و همچنین در ساخت صابون ها، لوازم آرایشی و قطره های سرفه استفاده می شود [7].

اسانس‌های موجود در رازیانه (FEOs) با تعدادی از فعالیت‌های دارویی مانند محافظت از کبد، ضد دیابت ، ضد اسپاسم، قلبی عروقی، کاهش چربی خون، محافظ گوارش، ضد ترومبوتیک و خواص ضد سرطانی مشخص می‌شوند.

در بسیاری از مطالعات، FEO ها دارای فعالیت های حشره کش و دافع هستند، عمدتاً به دلیل وجود ترانس آنتول و فنچون آنها.

فعالیت های بیولوژیکی FEO ها توسط ترکیبات شیمیایی آنها تعیین می شود که توسط ژنوتیپ گیاه و شرایط محیطی مشروط می شوند، اما تحت تأثیر عوامل دیگری مانند قسمت گیاه، مرحله بلوغ، ویژگی های آناتومیکی و فیزیولوژیکی گیاهان قرار می گیرند.

فنچون، استراگول و آنتول، به عنوان ترکیبات اصلی، به شدت به طعم FEO کمک می کنند.

نت تلخ از استراگول سرچشمه می گیرد، در حالی که آنتول دارای نت شیرینی شبیه بادیان است.

مشارکت تک تک اجزاء بستگی به منشاء و منطقه گیاه دارد.

به دلیل تفاوت در محتوای اجزای جداگانه اسانس، گیاهان جنوب اروپا طعم شیرین تری دارند، در حالی که گیاهان اروپای مرکزی و شمالی طعم تلخ تری دارند.

اجزای اصلی اسانس رازیانه جدا شده از اندام های هوایی خشک ترانس آنتول، α-پینن و لیمونن بود، در حالی که متیل چاویکول در EOs از دانه ها غالب بود.

اجزای EOs به مرحله توسعه کارخانه بستگی دارد. بنابراین، گیاهان رازیانه قبل از باردهی EOهایی تولید می کنند که به ویژه غنی از o-cymene هستند.

بسته به تکنیک های استخراج شده (HSS یا HS-SPME)، ترکیبات عطر غالب رازیانه لیمونن و (E)-آنتول بودند.

Pinenes، fenchone، estragole، myrcene و camphene اجزای اصلی رازیانه پرورشی هستند، در حالی که لیمونن در گیاهان وحشی غالب است.

محدودیت و عدم تحقیق در مورد محتوا و ترکیب EOs بسته به قسمت گیاه رازیانه وجود دارد.

به همین دلیل است که هدف تحقیق ما بررسی عملکرد، مشخصات فیتوشیمیایی و فعالیت آنتی اکسیدانی و میکروبی EOs از دو بخش گیاهی (ساقه و برگ) رازیانه بومی که در ساحل Monte Negro رشد کرده است.