روغن سویا دامی برای دکلره مو

به نظر می رسد ایزوفلاون های سویا و پروتئین سویا بر اساس عوامل زیر در بدن اعمال متفاوتی دارند:

نوع مطالعه آیا در مطالعه با حیوانات یا انسان بررسی می شود؟ سویا ممکن است به طور متفاوتی در حیوانات متابولیزه شود، بنابراین نتایج مطالعات حیوانی ممکن است برای انسان قابل اجرا نباشد.

سطوح هورمونی از آنجایی که روغن سویا دامی می تواند خواص استروژنی داشته باشد، اثرات آن بسته به سطح هورمون های موجود در بدن می تواند متفاوت باشد.

زنان پیش از یائسگی نسبت به زنان یائسه سطوح گردش خون بسیار بالاتری از استرادیول – شکل اصلی استروژن در بدن انسان – دارند.

در این زمینه، سویا ممکن است مانند یک ضد استروژن عمل کند، اما در میان زنان یائسه، سویا ممکن است بیشتر شبیه یک استروژن باشد.

همچنین، زنان مبتلا به سرطان سینه به نوع هورمونی طبقه بندی می شوند – یا سرطان پستان هورمون مثبت (ER+/PR+) یا هورمون منفی (ER-/PR-) و این تومورها به طور متفاوتی به استروژن ها پاسخ می دهند.

نوع سویا چه نوع سویا در حال مطالعه است: غذاهای کامل سویا مانند توفو و دانه های سویا، انواع فرآوری شده مانند پودرهای پروتئین سویا، یا برگرهای گیاهی مبتنی بر سویا؟ غذاهای تخمیر شده یا تخمیر نشده سویا؟ در صورت استفاده از مکمل ها، آیا حاوی ایزوفلاون یا پروتئین سویا هستند؟
بنابراین، عوامل زیادی وجود دارد که ساختن اظهارات کلی در مورد اثرات سویا بر سلامتی را دشوار می کند.

علاوه بر محتوای ایزوفلاون، غذاهای سویا سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین B، فیبر، پتاسیم، منیزیم و پروتئین با کیفیت بالا هستند.

برخلاف برخی از پروتئین های گیاهی، پروتئین سویا یک پروتئین کامل در نظر گرفته می شود که حاوی تمام 9 اسید آمینه ضروری است که بدن نمی تواند آنها را بسازد و باید از رژیم غذایی به دست آید.

غذاهای سویا نیز به عنوان تخمیر شده یا تخمیر نشده طبقه بندی می شوند (جدول با مثال های زیر را ببینید).

تخمیر شده به این معنی است که غذای سویا با باکتری های مفید، مخمر یا کپک کشت شده است.

برخی معتقدند که تخمیر سویا قابلیت هضم و جذب آن را در بدن بهبود می‌بخشد، زیرا این فرآیند تا حدی مولکول‌های قند و پروتئین سویا را تجزیه می‌کند.