روفرشی 6 متری ترک که از زمان ساسانیان به جا مانده در پاریس رونمایی شد

فرش دستبافت چال یکی از رایج ترین اصطلاحاتی است که اگر عاشق قالی بافی باشید با آن مواجه خواهید شد و شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که مفهوم این اصطلاح چیست و در بافت فرش و قالیچه چه کاربردی دارد؟

در این مقاله در مورد فرش فراهان و روفرشی 6 متری ترک ابتدا بررسی می کنیم که فرش دستبافت چیست و کاربرد آن در قالی بافی چیست و سپس انواع آن را برای شما بررسی می کنیم و تفاوت مدل های پشمی، نخی و ابریشمی را بررسی می کنیم.

تعریف چله در فرش دستباف و ماشینی تعریفی واضح و یکسان دارد اما در اینجا به طور مشخص قصد داریم در مورد چله فرش دستبافت صحبت کنیم.

فرش بافتی سه بعدی است که از سه قسمت اصلی طول، عرض و ارتفاع تشکیل شده است.

عرض یا عرض فرش که در اصطلاح تخصصی به آن پود فرش می گویند.

قسمت ارتفاعی که در اصطلاح به آن پرز فرش می گویند و قسمت طولی یا تار فرش که در اصطلاح قالی بافی به آن چله فرش دستبافت می گویند.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم؛ به نخ هایی که به موازات یکدیگر و با استحکام کششی مساوی در جهت طولی روی فرش قرار می گیرند، چله می گویند و عمل قرار دادن این نخ های چله روی فرش را چله می گویند و نوعی فونداسیون است و انجام می دهد.

اگر هنوز منظور ما از چله را متوجه نشدید؟ فقط همین الان بلند شوید و به پشت یکی از فرش های خانه خود نگاه کنید تا نخ های سفیدی که از طول در ساختار فرش قرار گرفته اند را ببینید، این نخ های سفید همان چلا هستند.

وظیفه چله در فرش دستباف محکم نگه داشتن پرزها یا خامه های فرش است که بستگی به سایز فرش، ریزبافت یا بلند بودن آن، مواد اولیه به کار رفته در بافت و غیره دارد.

در مواردی، مدل های مختلفی وجود دارد که استاد کار فرش کشی انجام می دهد، با استفاده از این موارد و نقشه فرش، دقیقاً مشخص می کند که فرش به چند نخ یا نخ نیاز دارد.