زرشک پفکی فله هدیه سالگرد ازدواج عجیب اوباما به همسرش

قدمت استفاده دارویی از زرشک به بیش از 2500 سال قبل باز می گردد.

در طب عامیانه هندی برای درمان اسهال، کاهش تب، بهبود اشتها، تسکین ناراحتی معده و تقویت قوا و همچنین احساس خوشبختی استفاده شده است.

امروزه در ایران از زرشک پفکی فله به طور گسترده برای مصارف دارویی از جمله برای اختلالات صفراوی (مانند بیماری کیسه صفرا) و سوزش سر دل استفاده می شود.

زرشک و زرشک (Hydrastis canadensis) اغلب برای اهداف دارویی مشابه استفاده می شوند زیرا هر دو گیاه حاوی ماده شیمیایی بربرین هستند.

نشان داده شده است که بربرین از رشد باکتری ها در لوله های آزمایش جلوگیری می کند و ممکن است به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک کند.

عصاره آبی زرشک اثرات مفیدی بر روی سیستم قلبی عروقی و عصبی دارد.

به این ترتیب، ممکن است در درمان فشار خون بالا، تاکی کاردی (ضربان قلب سریع) و برخی از اختلالات عصبی مانند صرع و تشنج مفید باشد.

مطالعات اخیر نشان می دهد که زرشک همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و ممکن است به پیشگیری از انواع خاصی از سرطان کمک کند.

عفونت و اختلالات پوستی

زرشک برای کاهش التهاب و عفونت ادراری (عفونت مثانه و مجاری ادراری)، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی (گلودرد، احتقان بینی، سینوزیت، برونشیت) و همچنین عفونت های کاندیدا (مخمری) پوست یا واژن استفاده می شود.

عصاره زرشک همچنین ممکن است علائم برخی از بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و آکنه را بهبود بخشد.

برای تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اسهال

زرشک ممکن است یک درمان موثر برای اسهال (از جمله اسهال مسافرتی و اسهال ناشی از مسمومیت غذایی) باشد.

چند مطالعه نشان داده اند که زرشک سریعتر از آنتی بیوتیک ها علائم را بهبود می بخشد، شاید به این دلیل که خاصیت قابض دارد، اما آنتی بیوتیک ها ممکن است در کشتن باکتری های روده موثرتر باشند.

به دلیل عواقب جدی مرتبط با اسهال باکتریایی، اگر از زرشک برای کاهش علائم استفاده شود، بهتر است این گیاه را همراه با آنتی بیوتیک درمانی استاندارد مصرف کنید.

با این حال، مصرف زرشک همراه با آنتی بیوتیک ممکن است اثربخشی آنتی بیوتیک ها را کاهش دهد. قبل از ترکیب این دو با پزشک خود صحبت کنید.