غول پیکر ترین ماست تک نفره ساده در دوره ساسانیان کشف شد

ماست تک نفره ساده معمولاً به صورت تجاری به صورت ست شده، هم زده یا نوشیدنی تهیه می شود. همه انواع با استفاده از مراحل اولیه یکسان تولید می شوند. ابتدا شیر تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد تا در دسترس باکتری ها قرار گیرد.

این همچنین شیر را سفت تر می کند و جدا شدن آب پنیر را کاهش می دهد سپس شیر سرد می شود، کشت استارتر اضافه می شود و مخلوط در انکوبه قرار می گیرد.

در ماست نوع ست، شیر مستقیماً در فنجان‌های بسته‌بندی نهایی انکوبه می‌شود، در حالی که در نوع هم‌زن، آن را در یک مخزن قرار می‌دهند که می‌توان مواد اضافی را قبل از پر کردن فنجان‌ها اضافه کرد. در نهایت، ماست نوع نوشیدنی برای کاهش ویسکوزیته همگن می شود.

ماست یونانی یا ماست به سبک یونانی ماستی است که از شیر بدون چربی، کم چرب یا کامل تهیه می شود که برای از بین بردن آب پنیر صاف شده است.

در روش سنتی، ماست را که مانند ماست معمولی تولید می‌شود، در کیسه‌های پارچه‌ای قرار می‌دهند و یا با دست فشار می‌دهند یا در خنک‌کننده کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد آویزان می‌کنند تا مقدار کافی آب پنیر تخلیه شود تا به مطلوب برسد.

کل مواد جامد هنگامی که به صورت تجاری تولید می شود، ماست با استفاده از سانتریفیوژ یا فیلتراسیون غشایی غلیظ می شود.

آب پنیر حذف شده از ماست، آب پنیر اسیدی نامیده می شود زیرا PH پایین آن ناشی از فرآیند تخمیر ماست است. آب پنیر اسیدی تقریباً 94 درصد آب است. همراه با آب، حاوی اجزای محلول در آب شیر از جمله پروتئین آب پنیر، مواد معدنی، ویتامین ها، لاکتوز و اسید لاکتیک است.

از آنجایی که آب پنیر بیشتر آب است، با حذف آن، ماست و مواد مغذی موجود در آن غلیظ می شود. بنابراین، ماست یونانی مقدار بیشتری پروتئین در هر وعده دارد و قوام خامه‌ای و غلیظ‌تری دارد.

ماست صاف شده احتمالا برای قرن ها بخشی از غذاهای سنتی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و اروپا بوده است. ماست صاف شده توسط FAGE، یک تولید کننده لبنیات یونانی، در سال 2000 به ایالات متحده معرفی شد. بنابراین، در ایالات متحده، ماست صاف شده را ماست یونانی می نامند، حتی اگر ماست های صاف شده صرفاً یک محصول غذایی یونانی نیستند.