کشتی پر از شیره خرما شیررضا در دریا سوراخ شد

برخی افراد از شیره خرما شیررضا در صبحانه خود استفاده می کنند که می تواند واقعا انرژی زا باشد. مصرف شربت خرما به عنوان میان وعده نیز مفید است. برخی افراد در تهیه حلوا به جای شکر از شربت خرما استفاده می کنند.

شربت خرما به دلیل دارا بودن مواد مغذی مانند فیبر یا آنتی اکسیدان جایگزین مناسبی برای شکر است و شربت خرما به دو روش سنتی یا صنعتی درست می شود.

روش صنعتی تهیه شربت خرما: در روش صنعتی، شربت با حرارت دادن به میوه های رسیده مخلوط در آب تهیه می شود. میوه ها از نخل خرما به دست می آیند که با نام علمی Phoenix Dactylifera از خانواده Palmacea هستند.

روش های سنتی درست کردن شربت خرما: در این روش خرما را در گلدان های بزرگ باز می گذارند و بر اساس وزن آن آب اضافه می کنند.

یره

مخلوط آب و خرما را حرارت می دهند تا جوهر خرما در آب حل شود. مخلوط را حرارت می دهند تا به قوام مورد نظر برسد. در نهایت حرارت را قطع می کنند، شربت را صاف می کنند و محصول نهایی را در ظروف پلاستیکی یا فلزی می ریزند. هر چه باقی می ماند به دام داده می شود.

تهیه شربت در استخرهای سیمانی خرما را در حوضچه های مخصوصی می ریزند که از سطح زمین 1 تا 1.5 متر ارتفاع دارند و مخصوص تهیه شربت درست می شوند. خرماها به دلیل گرانش به یکدیگر فشار می آورند.

در این فرآیند شربت ایجاد می کنند. سپس شربت از سوراخی در کف استخر خارج شده و جمع می شود. این نوع شربت طبیعی است و به آن شربت خرما طبیعی می گویند. همچنین حوض های سیمانی در زبان محلی «مدباسه» نامیده می شود.

تهیه شربت خرما با حصیر: در برخی از مناطق جنوبی کشور مانند میناب از ظروف نی و حصیر به جای استخر سیمانی استفاده می شود. خرماها روی هم فشار می آورند و شربت از سوراخ های حصیر می ریزد